Mærketøj giver venner

Posted by: Admin on 02/11-2010

iPhone fra Apple, jeans fra Dolce & Gabbana og trøje fra G-Star.

En endnu ikke offentliggjort undersøgelse fra Børnerådet viser, at hver tredje elev i 4. klasse oplever, at det er lettere at få nye venner, hvis man går i mærketøj eller har en dyr mobiltelefon. Det skriver Politiken i dag.

Uden for fællesskabet
Samtidig oplever hver syvende barn, at de bliver holdt uden for fællesskabet, fordi de ikke har de rigtige mærkevarer.

Skjuler fattigdom
Det gælder især de børn, der mærker, at forældrene har økonomiske problemer, viser undersøgelsen, der er baseret på knap 1.300 skolebørn fra 66 skoler.

-De velbeslåede elever aner ikke, at deres mindre velbeslåede kammerater føler sig udelukket fra fællesskaberne og skjuler deres fattigdom, siger Børnerådets formand, Lisbeth Zornig Andersen.

Familierådgiver: Giv efter
Familierådgiver, forfatter og foredragsholder Lola Jensen mener, at forældrene bør give børnene de dyre mærkevarer, hvis økonomien er til det.

- Er ens barn nederst i klassens hierarki, er der ingen grund til, at forældrene lader barnet blive spiddet i klassen. I de tilfælde må forældrene give efter, siger hun

Andet at byde på 
Men løsningen er ikke at give børnene alt det, de peger på, mener børnepsykolog John Halse:

- Forældrene skal ranke ryggen og sige: Du har andet at byde på. Mor elsker dig - og på den måde anerkende barnet for, hvad det er, siger han.

Kilde: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/11/02/073453.htm